Gitaar

Lijkt het je leuk om gitaar te leren spelen? Dan is er een ruime keuze op de Hillegomse Muziekschool. Je kunt kiezen voor akoestische gitaar of elektrische gitaar. Voor elke muzikant is er wel een instrument en bijbehorende muziekstijl die goed past.

De akoestische gitaar

Dit snaarinstrument is gemaakt van allerlei tropische houtsoorten en is bespannen met zes snaren. Het is een akoestisch instrument. Dat wil zeggen, dat de klank gemaakt wordt in een klankkast. De Klassieke of Spaanse gitaar is sinds de zestiende eeuw eigenlijk weinig veranderd. De zes snaren die traditioneel van darm gemaakt werden, zijn nu meestal van nylon.

De akoestische gitaar is een veelzijdig instrument waarmee je allerlei kanten op kunt. Je kunt er echt van alles op spelen: blues, Spaans, Zuid-Amerikaans, gevoelige liedjes, je leert tokkelen, of fingerpicking (het hele snelle werk), akkoorden en allerlei slagjes.

Als je wat langer les hebt kun je ook popliedjes gaan leren spelen. Je leert onder meer akkoorden, melodieën en ritmes spelen die veel gebruikt worden, maar je leert bijvoorbeeld ook soleren en improviseren. Als je zelf een nummer gehoord hebt wat je helemaal te gek vindt kan de docent de melodie voor je op papier zetten (ja, in notenschrift).

Elektrische gitaar

De elektrische gitaar wordt veel gebruikt in de pop/rockmuziek. De gitaar heeft geen klankkast zoals een akoestische gitaar, maar je hebt een versterker/luidspreker nodig om geluid te maken. Een akoestische en elektrische gitaar kun je in principe op dezelfde manier bespelen, alleen kun je de in pop/rockmuziek gebruikte technieken op een elektrische gitaar wat makkelijker toepassen. In de elektrische gitaarles leer je aan de hand van popliedjes de basisbeginselen van het gitaarspelen. Je leert onder meer akkoorden, melodieën en ritmes spelen die veel gebruikt worden, maar je leert bijvoorbeeld ook soleren en improviseren.

Gitaarles algemeen

Het leren van een goede speeltechniek is natuurlijk belangrijk. Over het algemeen wordt de manier van spelen afgestemd op je leeftijd, en hoe handig je bent met je vingers. Als je met je vingers goed kleine bewegingen kunt maken, is gitaar een goed instrument voor je. Het is ook een voordeel als je geduldig bent en bijvoorbeeld mooi kunt schrijven of tekenen.

Ook noten leren lezen is een belangrijk deel van de lessen. Echter bij jonge kinderen (6-10 jaar) is de gewone leesvaardigheid meestal nog niet op peil. In dat geval wordt de lesmethode aangepast, en wordt op een speelse manier toegewerkt naar het notenschrift.

Veel jonge mensen en volwassenen vragen zich af wat nu het voordeel is van noten lezen. Ze zien er een beetje tegenop. Dat is nergens voor nodig. Het is niet zo dat je gelijk een heleboel noten tegelijk moet onthouden. Zo heb je ook niet leren lezen. Dat ging letter voor letter. Bij het notenschrift is dat ook zo: noot voor noot en stap voor stap. Snaarsgewijs worden 2 à 3 noten aangeleerd, waarbij ik ruim de tijd neem om ook de techniek te oefenen.
Maar: noten lezen is geen doel op zich: het gaat natuurlijk om gitaar leren spelen!

Lesdagen:

Docent George Reijners: maandag, dinsdag en donderdag