Dwarsfluit

De dwarsfluit is een houten blaasinstrument. De klank van de dwarsfluit is vrolijk en uitbundig, maar natuurlijk kan je ook heel ingetogen muziek spelen. Op de dwarsfluit kan je alle muziek spelen die je wilt, van ingetogen Bach tot uitgelaten Popnummers.

Tegenwoordig spelen veel fluitisten op een verzilverde of zilveren dwarsfluit. De originele houten fluiten hebben een zachtere warmere klank, maar zijn erg duur. Als je begint met fluit spelen is een verzilverd instrument de beste optie. Later kan je altijd een zilveren, gouden of platina dwarsfluit kopen. De dwarsfluit is een populair instrument met een belangrijke rol in symfonie- en harmonie orkest. Ook in de kleinere kamermuziek ensembles komt de dwarsfluit heel vaak voor. Daarnaast is de dwarsfluit als solo-instrument zeer geschikt.

Wie maakte de dwarsfluit zoals ie nu is?
De grootste pionier van de dwarsfluit was wel Theobold Böhm die in de negentiende eeuw leefde in München. Hij ontwikkelde rond 1832 een speciale manier om de vele (16) gaten af te sluiten met kleppen, door middel van een complex systeem, het ‘Böhm-systeem’. Dit systeem zorgde ervoor dat de dwarsfluit veel zuiverder werd en nog steeds is.

De eerste ontmoeting
Tijdens de eerste lessen kom je in aanraking met het notenbeeld, je leert een soort van nieuwe taal, maar dan in combinatie met muziek en noten. De eerste tonen die klinken al meteen, wel lastig met al die lucht die je weg blaast, maar dit leer je allemaal te doseren tijdens de fluitles. De lessen zijn iedere week en vinden plaats in de muziekschool.

De dwarsfluitlessen
De jonge cursist koopt, na overleg met mij, een methodeboek en daarnaast spelen wij allerlei andere muziek – duo’s, fluit en piano. Ook speelt iedereen een aantal keren per jaar in het “young flutechoir”, zodat samenspelen een goede en leuke optie wordt. In dit ensemble spelen we meerstemmige stukken (3-4 stemmig). Na een jaar volgen er ook etudes en toonladderstudies.

De volwassen cursist is min of meer vrij om te kiezen waaruit hij of zij wil spelen. Natuurlijk geef ik adviezen en samen kiezen we de materialen waarbij jij je verder kan ontwikkelen vinger-technisch, muzikaal of adem-technisch.

Aanschaf van een tweedehands of nieuwe dwarsfluit
De dwarsfluitdocent helpt je graag bij de aankoop van jouw dwarsfluit.

Lesdag: donderdag

Kennismakingsles
Heb je zin om op les te komen maar wil je eerst een les uitproberen?
Geen probleem! Je kunt gedurende het hele jaar een kennismakingsles aanvragen zodat je eerst kunt kennismaken met de docent en/of het instrument. De docent neemt dan contact met je op om een afspraak te maken en deze proefles is gratis.

Wolfgang Keller